Sneller en beter Argentijnse tango leren …

voeten

Plezierig samen dansen begint bij je voeten

 

Een goede houding begint bij je voetenSchermafbeelding 2016-06-30 om 17.40.39

Je voeten dragen je lichaam

Wanneer je je voeten kunt ontspannen

dan wordt je hele houding beter.

 

In Argentijnse tango zijn de houding en omarming (embrace) enorm belangrijk.

Door een goede tango-houding:

  • heb je beter contact met je danspartner
  • blijf je beter in balans (samen en alleen)
  • kun je makkelijker draaien en bewegen
  • wordt de dans lichter en prettiger
  • heb je minder snel last van fysieke klachten
  • kom je gemakkelijker samen in de flow

 

Een goede start is ook bij tango het halve werk

Mensen die nog niet zo lang tango dansen klagen weleens dat ze rugpijn hebben, dat hun schouders gespannen zijn of dat ze snel moe zijn.

Sommigen haken om die reden af.

Dat is jammer want ze vinden Argentijnse tango leuk en willen graag (samen met hun partner) dansen.

Maar het belangrijkste is: hun klachten zijn niet nodig.

Die klachten hebben weinig te maken met de tango zelf maar vooral met hoe ze staan, lopen en dansen.

 

Door vanaf het begin beter op je houding te letten

wordt het dansen prettiger en lichter.

En die goede houding begint … bij je voeten!

 

Ons lichaam is simpel en effectief opgebouwd

Het skelet zorgt voor stevigheid en draagkracht:embracevanonder-staand

  • De aarde draagt onze voeten (als we staan)
  • onze voeten dragen het lichaam
  • de benen worden ondersteund door de voeten
  • en die benen dragen het bekken
  • via het bekken wordt de wervelkolom rechtop gehouden
  • bovenop die wervelkolom staat het hoofd

 

Als je die botten los op elkaar stapelt valt de boel natuurlijk direct in elkaar …

Daarom worden die botten en botjes bij elkaar gehouden door skeletspieren, kapsels en pezen.

Samen met de botten zorgen die voor een stevige en beweeglijke structuur

Daaromheen komen dan nog de grote spieren om te kunnen rennen, tillen of vechten.

Natuurlijk horen daar nog de organen, het vet, de bindweefsels en de huid bij.

 

Het lichaam is een wonder als je het goed gebruikt

En daar begint vaak het probleem … mensen weten soms niet goed hoe ze hun lichaam het beste kunnen gebruiken.

Het resultaat is dat ze rugklachten krijgen, last hebben van een stijve nek, pijnlijke schouders of hoofdpijn.

Als ik om me heen kijk zie ik hoe mensen staan, zitten en lopen. Ik kijk naar hoe ze hun voeten neerzetten. Vaak gaat het daar al niet helemaal goed.

 

deel dit artikel

“Sneller en beter Argentijnse tango leren op sokken” Deel op Facebook of Tweet dit 

lees hieronder verder:

 

Hoe kun je leren om ontspannen te bewegen?

Om goed ontspannen te staan, te lopen en te dansen moet je je botstructuur en skeletspieren (kapsels en pezen) goed gebruiken.

Je staat dan op een natuurlijke manier rechtop. Het staan, lopen en dansen kost dan de minste moeite.

Voor het dansen, lopen en staan gebruik je amper je grote spieren. De grote spieren zijn bedoeld om te tillen, om te rennen of om te vechten. En toch gebruiken veel mensen deze spieren om hun houding te corrigeren.

Omdat deze spieren niet bedoeld zijn om constant aangespannen te zijn gaan ze op een gegeven moment pijn doen. Je hebt dan vermoeide schouders, nekpijn, last van je onderrug of hoofdpijn.

Als je je grote spieren te veel gebruikt dan wordt je lichaam strak en minder flexibel. Terwijl die flexibiliteit juist verfijnde bewegingen mogelijk maakt.

 

Waarom je met een ontspannen houding prettiger tango kunt dansen:

  • Een ontspannen houding laat de leider op een subtiele manier over brengen waarheen hij wil.
  • Als het lichaam van de volgster ontspannen is kan zij beter aanvoelen wat hij bedoelt.
  • Het (samen) dansen wordt daardoor organischer, plezieriger en het kost minder moeite.

 

Schoenen beschermen de voeten, geven stevigheid en grip

Het nadeel is dat we het verleerd zijn om onze voeten waar te nemen en goed te gebruiken. Onze voeten zijn ook zo ver van ons hoofd verwijderd.

Voeten zijn zo opgebouwd dat ze ons lichaam prima in balans kunnen houden zonder de steun van schoenen. Ook op ongelijke ondergrond.

Schoenen nemen die functie vaak van ons over maar halen ook een deel van de flexibiliteit van de voeten weg.

Daardoor kunnen de voeten een ongelijke ondergrond niet zo goed corrigeren. Bij pech verzwikken we dan een enkel of krijgen knieproblemen.

Schoenen dwingen je voeten in een onnatuurlijke houding en je hebt minder contact met de grond.

Daardoor heb je kans dat de voeten minder ontspannen en breed zijn. Die spanning in de voeten wordt verder naar boven doorgegeven.

 

Denk jij dat jouw houding goed is en dat je je voeten en je lichaam goed gebruikt?

Doe dan eens deze twee eenvoudige testjes:

  1. Loop maar eens (zonder schoenen) in slowmotion en kijk of je eenvoudig in balans kunt blijven;
  2. Ga op een (blote) voet staan, schud flink op en neer en sta dan plotseling stil (op één voet);

Kun je bij beide oefeningen in balans blijven of sta of loop je dan wat onzeker?

 

Een goede houding begint bij de basis

Die slechte houding ontstaat vaak al in het niet goed gebruiken van de voet. Als voeten verkrampt zijn kun je de rest van je lichaam ook niet ontspannen.

Als je begint met de voeten te ontspannen en goed te gebruiken kan ook de rest van je lichaam op een ontspannen manier bewegen.

Het effect is dat klachten kunnen verdwijnen en je veel lekkerder in je vel zit.

 

Waarom tango op sokken beter gaat

Op sokken kunnen je je tenen uitspreiden en heb je een brede voet. Daardoor heb je veel meer grip op de grond en kun je een ontspannen houding aannemen.

De plaatsing van de voet in tango komt heel precies en die kan je nog beter oefenen zonder schoenen.

 

Je voeten zijn flexibeler en je maakt gebruik van de natuurlijke correctiemogelijkheden van de voet. Daardoor is je balans veel beter.

De embrace (tango-omhelzing) is ontspannen en het is makkelijker om jezelf op te richten. Je maakt op een prettige en lichte manier contact.

Als leider heb je een betere balans en kun je daarmee je danspartner goed ondersteunen

Als volgster leer je op een ontspannen manier op de voorvoet in balans te blijven en je voet af te rollen. Die balans is nodig voor het vele draaien in tango.

Een bijkomend voordeel: je besteedt geen € 160 aan verkeerde schoenen. Als je verder bent in tango veranderen je wensen en zul je zien dat je andere schoenen wilt.

 

 

Als je later wel op tangoschoenen wilt dansen

Wanneer je begint met tango op sokken dan weet je beter hoe je op een natuurlijke manier loopt, staat en danst.

Als je daar aan toe bent kun je daar ook de juiste tangoschoenen bij uitzoeken. Je weet dan beter hoe je schoenen moeten zitten om fijn te kunnen dansen.

De juiste dansschoenen kunnen jouw dans dan verder ondersteunen en verfijnen.

De vrouw moet natuurlijk wel even wennen aan het dansen op hoge hakken. Daarom is het aan te raden om de hakken bij het eerste paar tangoschoenen niet te hoog te nemen.

Meer lezen over tangolessen of meedoen?

Lees ook:

Hoe je plezierig tango leert dansen

Waarom samen dansen zo heerlijk en gezond is

Hoe ook jij jezelf moeiteloos kunt ontspannen

Volledig opgaan in de dans is heerlijk

 

Wil je op de hoogte blijven van de lessen en workshops?

Ontvang updates in je mailbox

Vul je gegevens in en klik de button hieronder, dat is alles. We respecteren je privacy en je kunt je op ieder moment weer gemakkelijk uitschrijven

 

deel dit artikel

“Sneller en beter Argentijnse tango leren op sokken” Deel op Facebook of Tweet dit 

 

Published by Enrique van Doezelaar

Mijn naam is Enrique van Doezelaar. Ik schrijf deze blog omdat ik met jou wil delen wat lichaamsbeweging en dans met je kan doen. Ik dans zo vaak ik kan; het maakt me fit, energiek en voel me prettig. Ik word er rustig van, meer in balans, minder oordelend en zachter. Ik sta met beide benen op de grond en kan beter met tegenslagen omgaan. Ik denk vaak: hoe zou ik met deze situatie omgaan in de dans? Dans kan ik onbevangen ingaan; kijk wat mij letterlijk in beweging brengt, probeer mijn hart te volgen en erop te vertrouwen. In de dans durf ik mezelf te zijn!

No Comments

Post a Comment