Flow is voor iedereen binnen handbereik

ecstatic-landscape

Ga volledig op in de dans en voel je heerlijk

 

Ben jij weleens helemaal in iets opgegaan?

Waarbij je de tijd en alles om je heen vergat?

En je de dingen zonder moeite hebt gedaan?

Zou je dat vaker willen ervaren?

 

Je kent dat waarschijnlijk wel dat je zo lekker met iets bezig bent dat je de tijd compleet vergeet.

Dat het allemaal vanzelf lijkt te gaan zonder dat het je ook maar een beetje moeite kost.

Sterker nog het lijkt wel of je er veel energie van krijgt …

 

En in je hoofd lijkt het zo stil; je hebt wel gedachten

maar je bent niet aan het piekeren …

Je hebt enkel fijne en bespiegelende gedachten.

 

De tijd lijkt stil te staan

Vaak gebeurt die flow je als je iets doet waar je helemaal in opgaat.

Als je in iets opgaat dan loopt alles vanzelf en gaat de tijd (op de klok) snel,

maar voor je gevoel lijkt de tijd stil te staan.

 

Flow kun je aantrekken

Flow is iets wat je overkomt, lijkt het wel …

Maar flow kun je ook laten ontstaan wanneer jij het wilt.

In dit artikel vertel ik je hoe je de flow kunt aantrekken.

deel dit artikel

“Flow is voor iedereen bereikbaar” Deel op Facebook of Tweet dit 

lees hieronder verder:

 

Wat is flow eigenlijk?

Volgens Wikipedia is Flow een mentale toestand waarin iemand volledig opgaat in zijn of haar bezigheden. Belangrijkste theoreticus achter dit concept is de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi.

Wikipedia gaat verder: “Flow wordt gekenmerkt door op de betreffende acties gerichte energie en activiteit, volledige betrokkenheid daarbij, alsmede het feit dat men de activiteiten succesvol uitvoert”.

Volgens Csikszentmihalyi wordt het gevoel van flow gekenmerkt door acht onderdelen:

  1. Een duidelijk doel hebben;
  2. Concentratie op wat je doet;
  3. Volledig opgaan in de activiteit en jezelf vergeten;
  4. Verlies van tijdsbesef: de tijd vliegt voorbij;
  5. Directe feedback: succes en falen zijn onmiddellijk duidelijk;
  6. Evenwicht tussen de uitdaging en het behalen van succes;
  7. Een gevoel van persoonlijke controle over de situatie of activiteit;
  8. De activiteit is intrinsiek belonend (bijvoorbeeld erg leuk).

 

Dans is zeer geschikt om flow te bereiken

Een dans, of het nu een vrije dans is of een partnerdans, lijkt aan alle 8 kenmerken uit de definitie van flow te kunnen voldoen.

Dansen kan een doel hebben; je moet je ervoor concentreren, je hebt een gevoel van persoonlijke controle, de uitdaging is er maar ook de kans op het behalen van succes.

Verder is dansen leuk en geeft het een vorm van beloning. Daardoor kun je de tijd vergeten en volledig opgaan in de dans.

Natuurlijk hoeft het niet voor iedere dans en voor elk moment te gelden. Soms loopt het helemaal niet zo lekker en wil je lichaam gewoon niet dansen.

Toch kun je ook dan iets doen om toch in de flow te komen …

 

Bereik flow in de dans op een makkelijke manier

Tenminste … als je niet teveel in je hoofd bent.

Ik heb al tientallen zo niet honderden malen ervaren dat er in de dans een moment kwam dat het helemaal vanzelf ging.

 

Het moment dat ik niet meer bezig was met de pasjes,

niet twijfelde of het wel goed was wat ik deed,

mijn lichaam zelf de weg leek te vinden …

 

In de dans noemen ze dat het moment dat je niet meer danst maar dat je “de dans bent geworden”.

Maar hoe kan het dat ik het ene moment helemaal geen flow kan vinden en dat het een ander moment als vanzelf gaat?

 

Laat de controle los om in de dans op te gaan

Ik heb al vele malen ervaren dat als ik de controle niet los kan laten dat er dan ook geen flow komt.

Het gaat dan niet om de controle over het lichaam maar eerder de grip op het denken.

 

Voor mij is de sleutel tot het bereiken van flow vooral

het los kunnen laten van mijn gedachten …

 

Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan want vaak wil mijn hoofd dat helemaal niet, dat loslaten …

 

Zet je hoofd aan het werk om er van los te komen

 

Maar er is een manier om los te komen van je gedachten.

Als je je hoofd wat te doen geeft.

De hersenen vinden het leuk om ergens mee bezig te zijn.

 

In de dans kan je je hersenen met verschillende dingen bezig laten zijn:

  • je kan je concentreren op de beweging van je lichaam;
  • als je samen met iemand danst kan je je focussen op de beweging van de ander;
  • wanneer de muziek bij jou resoneert kan je daar in op gaan;
  • Je kan je laten fascineren door iets wat je doet, hoort of ziet.

Als je je lichaam beweegt op het ritme of in een dans met iemand dan is je hoofd druk met waarnemen en coördineren. Je hersenen zijn dan heel actief. Er is dan geen plaats meer voor piekeren en peinzen.

De signalen die je zintuigen afgeven worden naar de hersenen gestuurd waar ze geïnterpreteerd worden en waar een reactie op volgt: beweging in een bepaalde richting, een stop, of wat dan ook.

Dat gaat allemaal zonder dat we daar actief over nadenken. Die hersenactiviteit is heel functioneel.

Piekeren gebeurt met name als we met onze gedachten meegaan en de hersenen daarmee extra voeding geven.

 

De sleutel voor flow zit in onze hersenen

Het is een illusie om te denken dat je je gedachten even kunt uitschakelen.

Juist als je niet wilt denken ratelt het daarboven maar door.

Gelukkig kun je je hersenen gebruiken om het stil te laten worden in je hoofd …

 

Daarom is het zo goed,

om je hoofd iets te laten doen …

Je hersenen blij,

jij ook blij …

Flow is dan snel bereikt.

 

Meer lezen over contactimprovisatielessen of meedoen?

 

Lees ook:

Hoe dansen mij soepel en jong houdt

Waarom samen dansen zo heerlijk en gezond is

Zonder stress door je lichaam te ontspannen 

Voel je weer fit en energiek

 

Wil je op de hoogte blijven van de lessen en workshops?

Ontvang updates in je mailbox

Vul je gegevens in en klik de button hieronder, dat is alles. We respecteren je privacy en je kunt je op ieder moment weer gemakkelijk uitschrijven

 

deel dit artikel

“Flow is voor iedereen bereikbaar” Deel op Facebook of Tweet dit 

 

Published by Enrique van Doezelaar

Mijn naam is Enrique van Doezelaar. Ik schrijf deze blog omdat ik met jou wil delen wat lichaamsbeweging en dans met je kan doen. Ik dans zo vaak ik kan; het maakt me fit, energiek en voel me prettig. Ik word er rustig van, meer in balans, minder oordelend en zachter. Ik sta met beide benen op de grond en kan beter met tegenslagen omgaan. Ik denk vaak: hoe zou ik met deze situatie omgaan in de dans? Dans kan ik onbevangen ingaan; kijk wat mij letterlijk in beweging brengt, probeer mijn hart te volgen en erop te vertrouwen. In de dans durf ik mezelf te zijn!

No Comments

Post a Comment