Hoe dansen mij soepel en tegelijk goed gegrond houdt

contactimprovisatie

Waarom contactimprovisatie veel meer is dan leuk

 

Ik, eet en leef gezond. Ik zorg goed voor mijn lichaam en dans een paar keer per week.

Dat ik fysiek veel meer kan dan veel jongere mensen is me wel duidelijk (ik ben 53).

Maar als ik dan, zoals in de afgelopen maand juli minder heb kunnen dansen …

dan merk ik pas wat dansen, en dan met name contactimprovisatie voor me betekent.

 

Toen ik na weken weer eens op een contactimprovisatie-festival kon dansen,

voelde ik me een beetje stram in mijn lijf. Ik voelde me minder flexibel en zeker van mezelf.

Mijn nek en lijf verkrampten als het spannend werd en ik was bang om te vallen.

In vergelijking met veel (ook jongere) mensen is er bij mij natuurlijk niets aan de hand …

maar zelf merkte ik het verschil goed met een paar weken terug toen ik regelmatig danste.

 

Een aantal weken niet dansen heeft me veel geleerd

Een tijdje geen contactimprovisatie dansen heeft me een paar duidelijke inzichten gegeven.

Contactimprovisatie is niet alleen leuk om te doen. Het doet veel meer met mij:

  1. Het traint mijn lichaam en houdt me in conditie;
  2. Mijn lichaam is sterker en tegelijk veel veerkrachtiger;
  3. Het lichaam en mijn hoofd kan ik beter ontspannen;
  4. Ik sta stevig en tegelijk flexibel in het leven;
  5. Het fysieke contact voedt en inspireert mij (ook in het dagelijkse leven).

 

 

deel dit artikel

“Hoe dansen mij soepel en tegelijk goed gegrond houdt” Deel op Facebook of Tweet dit 

lees hieronder verder:

 

Contactimprovisatie traint mijn lichaam en houdt me in conditie

Deze dans is behoorlijk dynamisch en je bent constant in beweging. Mijn conditie is door het dansen van contactimprovisatie behoorlijk verbeterd.

Maar ook mijn spierkracht is erop vooruitgegaan. Wetenschappers zeggen dat je al vanaf je 20e spiermassa gaat verliezen tenzij je veel traint.

 

Bij contactimprovisatie krijg je zonder dat je het in de gaten hebt heel wat spiertraining.

 

Je geeft elkaar gewicht en je tilt elkaar regelmatig een beetje op. Op deze manier gaat het trainen vanzelf.

cibuiten-staand

Door dit gewicht krijg je flink wat extra druk op je skelet, je botten en je ribbenkast. Botten worden sterker door gewicht te dragen. Belast je je skelet niet dan wordt je juist kwetsbaarder.

Ook je organen en je weefsels krijgen gewicht en worden daardoor gemasseerd. Je weefsels en organen raken beter doorbloed en de lichaamssappen worden regelmatig ververst.

 

Mijn lichaam wordt sterker en veerkrachtiger

 

Ik blijf soepel, flexibel en ontspannen maar tegelijkertijd ook krachtig en goed geaard.

 

oprug-staandIk gebruik mijn lichaam in contactimprovisatie op vele manieren die ik in het dagelijkse leven nooit kan doen. Wat dat betreft doet het voor mijn lichaam hetzelfde als yoga.

Doordat ik in de dans veel van niveau wissel heb ik er meer vertrouwen in dat mijn lichaam de weg weet te vinden.

Daardoor heb ik minder angst om te vallen en kan ik me veel beter bewegen.

 

Het lichaam en mijn hoofd kan ik beter ontspannen

 

Contactimprovisatie is voor mij als meditatie: ik leer mijn hoofd ontspannen.

Dat komt doordat ik net als op een kussen mijn hoofd iets te doen geef.

Het hoofd heeft tijdens een contactimprovisatiedans heel wat te coördineren. Het grappige is dat er dan geen plaats meer is voor ‘gepieker en gebabbel’.

Fysiek leer ik in contactimprovisatie mijn lichaam te spannen en ontspannen zoals ik het wil. Ik krijg veel meer invloed en controle over mijn lichaam.

Die lichaamscontrole is ook in het dagelijks leven een groot voordeel. Als ik mijn lichaam ontspannen kan houden kan ik veel beter omgaan met moeilijke of onverwachte situaties.

 

Het is een natuurlijke reactie om het lichaam te verkrampen als het spannend wordt maar het helpt niet.

 

Door het vele dansen heb ik juist geleerd om in spannende situaties fysiek ontspannen te blijven.

Zo herinner ik me dat ik een jaar geleden thuis van de trap viel doordat ik een trede miste.

Ik verbaasde me erover hoe rustig ik kon blijven en alle tijd had om de trapleuning vast te pakken.

 

Ontspanning was hier dus mijn redding …

Ook in het hectische verkeer kan ik me beter ontspannen en rustig blijven.

 

Ik sta stevig en tegelijk flexibel in het leven

Door het dansen van contactimprovisatie heb ik een beter begrip van hoe mijn eigen en andermans lichaam werkt. Ik sta stabieler op mijn benen en gebruik mijn lichaam efficiënter en beter.

Je kunt elke dag een boek over anatomie lezen en de plaatjes bekijken. Maar het werkt veel beter als je regelmatig in contact met een ander lichaam voelt hoe het lichaam in elkaar zit en hoe het werkt.

 

Door het dansen ben ik meer vertrouwd met mijn lichaam.

 

leunenstaand-staandIk kan in alle omstandigheden ontspannen blijven en rustig reageren op onverwachte situaties.

Fysiek hecht ik minder aan de uitkomst of aan hoe ik het me had voorgesteld. Daarmee word ik ook flexibeler in het dagelijks leven zonder te meegaand te worden.

Ik schrik minder van onverwachte situaties en kan beter omgaan met wat er op me af komt.

 

Het fysieke contact voedt en inspireert mij

 

Een mens kan eigenlijk niet zonder fysiek contact. Fysiek contact brengt heel wat in de hersenen en het lichaam op gang.

 

Door fysiek contact voelt een mens zich gezonder en gelukkiger. Contactimprovisatie geeft dat fysiek contact op een veilige en prettige manier.

motion1-staand

Je hoeft er ook verder niets mee. Het gaat om dat moment, die dans.

Samen dansen haalt een andere energie en andere bewegingen in mij naar boven. Het is zoals in een goed gesprek waarin je dingen kan zeggen waarvan je je niet bewust was dat je ze wist.

Daarnaast leert contactimprovisatie me ook beter te luisteren, niet alleen naar de woorden maar juist ook naar het non-verbale en de lichaamstaal.

 

Meer lezen over contactimprovisatielessen of meedoen?

 

 

Lees ook:

Hoe ook jij jezelf moeiteloos kunt ontspannen

Sneller en beter tango leren 

Volledig opgaan in de dans is heerlijk

Voel je weer fit en energiek

 

Wil je op de hoogte blijven van de lessen en workshops?

Ontvang updates in je mailbox

Vul je gegevens in en klik de button hieronder, dat is alles. We respecteren je privacy en je kunt je op ieder moment weer gemakkelijk uitschrijven

 

deel dit artikel

“Hoe dansen mij soepel en tegelijk goed gegrond houdt” Deel op Facebook of Tweet dit 

Published by Enrique van Doezelaar

Mijn naam is Enrique van Doezelaar. Ik schrijf deze blog omdat ik met jou wil delen wat lichaamsbeweging en dans met je kan doen. Ik dans zo vaak ik kan; het maakt me fit, energiek en voel me prettig. Ik word er rustig van, meer in balans, minder oordelend en zachter. Ik sta met beide benen op de grond en kan beter met tegenslagen omgaan. Ik denk vaak: hoe zou ik met deze situatie omgaan in de dans? Dans kan ik onbevangen ingaan; kijk wat mij letterlijk in beweging brengt, probeer mijn hart te volgen en erop te vertrouwen. In de dans durf ik mezelf te zijn!

No Comments

Post a Comment